KRÓTKA HISTORIA NASZEJ SZKOŁY
Pierwsze zapisy o Szkole Podstawowej w Rozborzu pochodzą z lutego 1917 roku. Warunki nauczania w ówczesnej szkole były bardzo trudne, brakowało wszystkiego: tablic, ławek, kredy i szyb w oknach. Także warunki higieniczne pozostawiały wiele do życzenia.
W początkowych latach liczba dzieci w szkole nie schodziła poniżej trzystu, a w klasie uczyło się nawet sześćdziesięcioro dzieci. Do szkoły chodziły dzieci z rodzin katolickich oraz wyznania mojżeszowego.
Do połowy wieku XX liczba uczniów spadła do dwustu. Z czasem warunki nauczania stawały się coraz lepsze, jednak dużym problemem przez wiele lat był fakt, iż szkoła mieściła się w trzech budynkach, brakowało nadal centralnego ogrzewania, bieżącej wody, toalety znajdowały się na zewnątrz.
Budynek nowej szkoły został oddany do użytku dopiero 1 września 1998 roku. Na początku w placówce mieściła się tylko szkoła podstawowa. W roku 1999 została przeprowadzona reforma edukacji, zatem nastąpił podział na szkołę podstawową i gimnazjum, do którego uczniowie byli dowożeni z dwóch okolicznych wiosek - Ujeznej i Mirocina. Dnia 04 października 2002 roku gimnazjum przyjęło imię św. Franciszka z Asyżu. Uczniowie naszej szkoły od początku jej istnienia propagowali idee ekologiczne, dbali o dobro przyrody, podejmowali akcje na rzecz ochrony środowiska.
Od września 2003 roku uchwałą Rady Gminy został powołany Zespół Szkół w Rozborzu.
W tym samym roku szkoła podstawowa przejęła imię św. Franciszka z Asyżu, który stał się patronem całej społeczności szkolnej. Dnia 01 czerwca 2004 roku została oddana do użytku także sala gimnastyczna. Odtąd uczniowie mogą dbać o kondycję i zdrowie oraz rozwijać swoje umiejętności sportowe.
W szkole funkcjonuje stołówka, w której dzieci codziennie jedzą jeden ciepły posiłek. Poza tym uczniowie korzystają z Centrum Multimedialnego, znajdującego się w bibliotece szkolnej oraz z dobrze wyposażonej pracowni informatycznej.
W szkole organizowane są różnego rodzaju konkursy i zawody, prowadzone są także kółka zainteresowań. Uczniowie mają więc możliwości kształcenia i rozwijania swoich zdolności i umiejętności.